Náučným chodníkom Vojšín

23.4.2005

Trasa : Nová Baňa - Stará Huta - Starohutský vodopád - chata Vojšín - Bujakov vrch - Vojšín - andezitové kamenné more - Zimmermanov štál - Píla - Veľké Pole.
Parametre trasy : Dĺžka 22 km, prevýšenie 600 m, stredne náročná.
Lokalita : Pohronský Inovec.
Popis: Scenericky veľmi pekná a zaujímavá túra, ktorá prechádza náučným chodníkom Vojšín. Navštívime Starohutský vodopád a andezitové kamenné more.
Doprava : autobusom SAD z Partizánskeho do Zlatých Moraviec o 6:10, cesta späť autobusom SAD z Veľkého Poľa do Partizánskeho o 15:46.

Šiestou tohtoročnou akciou nášho klubu bol prechod veľmi zaujímavou časťou Pohronského Inovca, náučným chodníkom Vojšín. Táto 11 kilometrov dlhá trasa s ôsmimi informačnými tabuľami vedie zo sklárskej dedinky Stará Huta do Malej Lehoty. Tridsať turistov však svoju púť začínalo už v menšom banskom meste Nová Baňa. Museli sme ho celé prešľapať a dôjsť až do Huty, kde mal vojšínsky chodník svoj štartovací bod. Prechádzajúc pekne upraveným mestečkom s kvalitnými chodníkmi a množstvom kontajnerov na separovaný zber surovín sme radostne zhíkli: veď to je ako u nás doma! Na „nekonečnej“ ceste z dolného konca na horný nás potešilo sýtožlté záružlie močiarne rastúce popri dedinskom potoku.
     Konečne nás smerová tabuľa odkláňa do lesa. Prvou, a vlastne najzaujímavejšou zastávkou náučnej cesty je Starohutský vodopád, národná prírodná pamiatka. Tento neveľký, iba päť metrov vysoký vodopád, známy však svojou mohutnosťou, vznikol tektonickým poklesom jednej kamennej kryhy oproti druhej, čím sa vytvoril značný terénny skok. Obkolesený je skalnými stenami a popadanými kameňmi. Popri stenách stúpame strmo hore k miestu s lákavým výhľadom – k Jašekovej skale. Pokračujeme miestami lesom, miestami otvorenou krajinou, míňame niekoľko lazov a prechádzame popod lyžiarsky vlek. Na lúke obdivujeme fialky, kašky a množstvo rozkvitnutých poniklecov. V objatí jarnej flóry sa dostávame až na Bujakov vrch. V tejto prírodnej rezervácii sa vyskytujú niektoré druhy vzácnych, či dokonca ohrozených rastlín. Po hrebeni prichádzame na najvyšší bod dnešnej túry – 891 metrový Vojšín. Naše pohľady, zosilnené ďalekohľadmi, smerujú k Veľkému Inovcu, k Tribeču alebo ku Vtáčniku, ktorý vidíme netradične z južnej strany. Čaká nás ešte strmší zostup popri ďalšom vleku do dedinky Malá Lehota, kde náučný chodník končí – tak ako aj začal – národnou prírodnou pamiatkou. Tentoraz nejde o vodopád, ale priam o more. Andezitové kamenné more tvorené veľkými balvanmi nakopenými na seba vzniklo rozpadom lávového prúdu. Časť týchto šesťbokých kameňov bola obrastená lišajníkmi, ďalšiu časť sme našli kúsok ďalej obrastenú betónom a maltou. Nuž čo, vynaliezaví Slováci zužitkujú ako stavebný materiál aj prírodnú pamiatku. Opúšťame Lehotu a po štrkových chodníkoch, neskôr i po štátnej ceste prichádzame do Veľkého Poľa, kde v záhradnej reštaurácii ukončujeme túto zaujímavú 22-kilometrovú túru.

Záružlie močiarne v Novej Bani Horci pri Starohutskom vodopáde Vodopád v plnej kráse Prvý väčší oddych

Chránený poniklec Najvyšší bod túry Vojšín Spoločná vrcholová fotografia Klesanie do Malej Lehoty

Trs narcisov Národná prírodná pamiatka Andezitové kamenné more Chalúpka v údolí Dvojfarebné kvety