Rakúske Alpy

7.7.-9.7.2006

Trasa 1 : Griestertenhof - Haidsteig - Preiner Wand - Carl Ludwig Haus - Heukuppe - Griestertenhof.
Trasa 2 : Weichtal - Groser Hollental - Alpenvereinssteig - Otto Haus - Jakobskogel - Weichtal.
Parametre trasy : Dĺžka 42 km, prevýšenie 2500 m, náročná vysokohorská turistika.
Lokalita : Rakúske Alpy - Raxalpe.
Popis: Vysokohorské túry v ťažkom skalnatom teréne. Trasy sú zabezpečené technickými pomôckami. Spanie vo vlastných stanoch v kempe Keiserbrunn.
Doprava : autami. Presný čas odchodu sa dohodne telefonicky.
Cena : cca 500 Sk.

Po získaných skúsenostiach z vlaňajšieho pôsobenia našich turistov v pohorí Rax Alpen už vtedy padlo rozhodnutie, že toto vydarené podujatie zopakujeme i tento rok. Akcia pôvodne plánovaná na máj sa pre nepriaznivé počasie uskutočnilo až začiatkom júla. A tak sa koncom týždňa - v piatok 7. júla poobede – vybralo 7 horcov na autách do Rakúskych Álp - Raxalpe, aby prešli niektoré zaistené cesty - ferraty. Pohorie Raxalpe patrí rozlohou medzi najmenšie v Rakúsku, ale rozmanitosťou a početnosťou prírodných krás medzi najatraktívnejšie. Je to raj bežných turistov, vysokohorských turistov a skalolezcov. Klasický ráz vápencovej náhornej planiny so strmými skalnými svahmi dal predpoklad vybudovania zabezpečených ciest už v dávnejšej minulosti. Najkrajšie z nich sú v údolí Grosser Hollental a v masíve Priener Wand.

Parkovisko a stanovanie zadarmo nám poskytlo stredisko Keiserbrunn, nachádzajúce sa na brehu priezračnej horskej rieky Schwarza. I keď z Partizánskeho je to iba 280 kilometrov, z objektívnych, ale hlavne zo subjektívnych dôvodov sme do tábora dorazili až takmer za tmy. Rýchlo postaviť stany, dať si nejakú večeru, zopár pohárikov alkoholu a zaliezť do spacákov.

V sobotu ráno sme takmer neverili, že sa nejaká túra podarí. Totálne zatiahnutá obloha a neskôr i hustý dážď neveštili nič dobrého. Po hodine sa však chmáry rozišli a tak sme sa mohli vydať z osady Griestertenhof k skalnému masívu a zaistenou cestou Haidsteig obtiažnosti D na vrch Preiner Wand. I keď ferrata patrí k tým náročnejším, nikto nemal s lezením problémy a všetci siedmi sme vyšli po lanách a rebríkoch najprv k oddychovému miestu pri čiernej madone a neskôr až na vrch Preiner Wand s kovovým krížom. Šplhanie po skalných stenách trvalo približne hodinu a pol. Samozrejme, že pri výstupe sa bolo treba pre každý prípad istiť, i keď po prekonaní vyše 400 výškových metrov sme mohli konštatovať, že nikomu sa nešmyklo a nezostal visieť na zabezpečovacích lanách. Po oddychu na Preiner Wande s impozantným výhľadom na plošinu Raxalpe sme sa po hrebeni dostali k chate Carl Ludwig Haus. Tu naše fotoaparáty zaujalo niekoľko kamzíkov, ktoré sa chladili ležiac na snehových poliach. Dalo sa k nim priblížiť skutočne na niekoľko metrov. Po obede a oddychu sme ešte vystúpili na 2007-metrový vrch Heukuppe, čím sme dosiahli najvyšší bod dnešnej túry. Celkové prevýšenie, ktoré sme prekonali, bolo asi 1.300 metrov. Cestou hore sme stretli veľkú skupinu Slovákov - turistov z Bratislavy. Klesaním popri kaplnke a chate strmo dole po štrkovom chodníku sme sa okolo piatej hodiny dostali späť k zaparkovaným autám. Podvečer patril umývaniu sa v horskej rieke, prechádzkou po náučnom chodníku nachádzajúcom sa blízko kempu a dezinfekcii žalúdočných stien.

V nedeľu sme najprv dlhšou dolinou Groser Hollental a potom po rebríkmi zaistenou cestou Alpenvereinssteig vyliezli k vyhliadkovému miestu a napokon k chate Otto Haus. Opäť vyše 1200-metrové prevýšenie za horúceho letného dňa dalo poriadne zabrať. Výhľady na všetky dvojtisícovky Schneebergu však stáli zato. Zopár horcov obetovalo 3 eurá a na chate si kúpilo na osvieženie čapované pivo. Z lavičiek sme mali výhľad na vápencové skaly so skalným oknom, nad ktorými krúžil paraglajdista. Ani nie pol hodinu nám trval výstup na 1737-metrový vrch Jakobskogel týčiaci sa nad chatou. Samozrejme, že na ňom nechýbal kovový kríž a tesne pod vrcholom i kamenná stavba, akýsi príbytok minulých civilizácií. Rudko Španko pomohol ošetriť zranenej Rakúšanke krvavé koleno, ale to sme sa už ponáhľali dole, pretože na nás začali padať prvé kvapky dažďa. Ďalšou ľahšou cestou s množstvom rebríkov sme zišli späť k zaparkovaným autám. Rutinné zbalenie stanov, dojedenie zásob a o štyri hodiny už prichádzame do rodného mesta, aby sme stihli priamy prenos z finále MS vo futbale. Dva dni v tomto krásnom alpskom prostredí ubehli ako voda. Kto má záujem o zaujímavú turistiku doplnenú o výstupy po zaistených cestách, vrelo mu toto pohorie doporučujem.

V kempe Keiserbrunn Tento kopec treba zdolať
po lanách a rebríkoch
Príroda v Alpách Príprava na lezenie

Nástup na ferratu Haidsteig
obtiažnosti D
Víta nás prvý rebrík Skalný komín, ktorým pôjdeme Už sme v ňom

Oddych pri čiernej madone Protiľahlý hrebeň s chatou Na vrchu Preiner Wand Vtáčí pohľad do doliny

Alpská flóra Týnto masívom sme sa šplhali Chata Carl Ludwig Haus Kaplnka pri chate

Aj kamzíkom bolo teplo Po výstupe na 2007 metrov
vysoký Heukuppe
Spoločná fotografia na vrchole Pri zostupe k autám

Druhá túra - vítajú nás
vápencové skaly
Cesta Alpenvereinssteig
zabezpečená rebríkmi
Blankytná obloha Dolina Groser Hollental,
ktorou sme prišli

Vyhliadkový bod Chata Otto Haus Krkavec čierny čaká
na nejaké čerstvé mäso...