Prechod Rokošským predhorím

12.1.2008

Trasa :  Hradište - dolina Hradištnica - bunkre - Medvedia jaskyňa - Kňažinove lúky - Veľká Čihoc - Dolné Vestenice.
Parametre trasy : Dĺžka 19 km, prevýšenie 750 m, stredne náročná túra.
Lokalita : Strážovské vrchy.
Popis: Dolinou Hradištnica sa dostaneme k Medvedej jaskyni, ktorú sa pred pár rokmi snažili sprístupniť amatérski jaskyniari. Po oddychu prídeme na Kňažinové lúky a odtiaľ novou turistickou značkou zlezieme do Dolných Vesteníc.
Doprava :  Spoločný odchod autobusom SAD z Partizánskeho do Hradišťa o 9:40. Doprava naspäť autobusom SAD o 16:57.
Cena :  cca 50 Sk.

V druhú januárovú sobotu sa uskutočnila prvá tohtoročná akcia organizovaná TK Horec - Prechod Rokošským predhorím. Z Hradišťa sa presne 30 horcov vydalo dlhou dolinou Hradištnica najprv k partizánskym bunkrom a k pomníku padlých bojovníkov. Jožko Gahér, ktorý toto územie pozná ako svoju dlaň, informoval turistov o činnosti partizánskej skupiny v tejto lokalite a o oslavách výročí SNP, ktoré sa tu dlhé roky konali ako akési "tieňové" slávnosti k hlavnému programu na Jankovom vŕšku. Na konci doliny vyvierajú tri pramene výbornej pitnej vody, ktorou je zásobované mesto Partizánske. Po oddychu a menšej lekcii z histórie sme začali stúpať k Medvedej jaskyni. Zablatená cesta sa mení sa zasnežený chodník s 15 centimetrami mokrého snehu. Cestou sme si okrem množstva stôp srnčej a diviačej zveri všimli v snehu aj obrovské laby medveďa. Prichádzame k jaskyni, ktorú sa pred pár rokmi snažili sprístupňovať amatérski jaskyniari. Našli v nej kosti medveďov a losov. Po sprísnení zákona na ochranu prírody museli objavitelia práce zanechať, a preto i dnes bola jaskyňa zavretá. Oddýchli sme si aspoň v drevenej chatke s názvom "Ubytovňa majstrov" a spravili si spoločné fotografie na pekne upravenom priedomí. Posledné stúpanie nás doviedlo na Kňažinové lúky. Tam nás už čakal náš najstarší člen, 76-ročný pán Bruška s rozloženým ohňom, čo mnohých príjemne prekvapilo. Sám sa z Nitrice vyštveral strmým svahom na horskú lúku a po dlhšom úsilí sa mu podarilo z mokrého dreva rozložiť vatru. Ohriali sme sa nielen teplými plameňmi zvonku, ale samozrejme aj zvnútra. Príslovečná pohostinnosť Slovákov sa prejavila v tom, že turistovi, ktorý si ráno zabudol v autobuse vak s jedlom, peniazmi a fotoaparátom, darovali dobrosrdeční kamaráti 10 kusov obloženého chleba, 15 cm klobásy, 4 napolitánky, množstvo teplého čaju a borievky v cudzej šťave. Človek ani netušil, ako ľahko sa dá na túre prestravovať :-)  Všetkým ochotným horcom, ktorí nenechali svojho druha živiť sa korienkami a napokon zomrieť strašnou smrťou vyhladovaním, treba úprimne poďakovať. Mnoho času na opekačku nad ohňom však nebolo, pretože sme chceli stihnúť autobus v Dolných Vesteniciach. Rýchlou chôdzou cez výhľadový bod na Veľkej Čihoci sa dostávame na novú žltú turistickú značku. Tá nás vedie popri viacerých senníkoch a krmelcoch do dediny. Nad okrajom lesa sa s nami rozlúčilo sedem srniek s bielymi zadočkami a potom sme už vhupli do náručia civilizácie.

Z Hradišťa do Hradištnice Prvý oddych na križovatke Nevkusná reklama

do neznámych útrob
Namiesto medvedích kostí
si pozrite aspoň naše
Kamenné múry v okolí jaskyne Ubytovňa jaskyniarov