Výstup na Drieňový vrch

16.1.2010

Trasa : Bystričany - Chalmová - Malý Lubín - sedlo pod Drieňovým vrchom - Drieňový vrch - Slatina - Telesný vrch - Veľký vrch - Malé Kršteňany - Partizánske.
Parametre trasy : Dĺžka 20 km, prevýšenie 550 m, menej náročná túra.
Lokalita : Nitrické vrchy
Popis: Menej náročná túra pôjde najprv po modrej z Chalmovej na Malý Lubín, potom sa od značky odpojíme a neznačkovanou cestou vystúpime na Drieňový vrch. Cez Telesný vrch prídeme až na Veľký vrch, ktorý je súčasťou prírodnej rezervácie. Sú z neho pekné výhľady na Vtáčnik a Tribeč.
Doprava : vlakom o 8:08 z Partizánskeho do Bystričian.

Treba si zobrať niečo na opekanie. Pod vrcholom pri chate nás bude čakať ohník.

Krásne počasie pri výstupe na Drieňový vrch

Počas prvej tohtoročnej akcie turistického klubu Horec, konajúcej sa 16. januára, bolo nádherné počasie. Tridsiatke turistov, ktorí do Bystričian cestovali vlakom, zakýval spoza výhybky železničiar Juraj. I on by rád vybehol do slnkom zaliatych Nitrických vrchov, avšak pracovné povinnosti mu to dnes nedovolili. My ostatní kráčame poza dedinu až k mostu, čo svojím tvarom pripomína bratislavský most Apollo. Ešte pár stoviek metrov a nachádzame sa pri termálnych kúpeľoch v Chalmovej. Tu začína modrá značka - akýsi okruh vedúci cez výhľadový kopec Malý Lubín do sedla pod Drieňovým vrchom a späť do Chalmovej. Hneď na začiatku bolo treba prudko vystúpať cez skalnatý breh, čo veru pre viacerých bola poriadna povianočná rozcvička. Potom to už išlo po suchom chodníku bez problémov, snehu nám dnes príroda nedopriala. Prvá dlhšia prestávka bola práve na kopci s vápencovými skalami Malý Lubín. Oproti sa tiahlo zahmlené pohorie Vtáčnik, pekný výhľad bol najmä do doliny na dedinky uhniezdené popri ligotajúcej sa rieke Nitre. Cez riedky dubový les s vrcholkami stromov obalenými inovaťou prichádzame do sedla pod Drieňovým vrchom. Okrem posedu nás tu víta väčšia zamrznutá kaluž, za teplejšieho počasia slúžiaca ako napájadlo pre zvieratá. Tu v sedle sa modrá značka stáča na juh a vracia sa do Chalmovej. My pokračujeme po neznačkovanej lesnej ceste. Už iba záverečné menšie stúpanie a ocitáme sa na Drieňovom vrchu. Pri prastarom vrcholovom kameni spravíme zopár fotografií a hladní sa ponáhľame dole, kde nás pri chate na Slatine čaká náš člen Lojzko Bruška. Došiel sem z jeho rodnej dedinky Nitrice, aby založil oheň a pohostil nás údeninami s cibuľou. My si tiež so sebou nesieme nejaké zásoby, a tak sa navzájom ponúkame voňavými opekanými klobásami, slaninou a špekačkami. Rozprávame sa aj s dvoma poľovníkmi, vysvetľujú nám pravidlá pri poľovačke a opisujú stav zveri v ich regióne. My sme však dnes okrem jedného vyplašeného bažanta a krúžiaceho dravca nestretli žiadnu zverinu. Ďalej cez sedlo Slatina pokračujeme krásnymi riedkymi lesmi až na Veľký vrch. Rezervácia-nerezervácia, stopy po pneumatikách z motoriek viedli až úplne na vrchol. Ani dopravná značka so zákazom vjazdu motorkárov, dokonca s uvedeným textom "Pokuta od 2000 Sk !", nedokáže odradiť týchto ignorantov od porušovania vstupu do oblasti s najvyšším stupňom ochrany prírody. Namiesto prebúdzajúcich medveďov by sa mala radšej prebudiť Lesná stráž. Po zápise do vrcholovej knihy schádzame popri kameňolome do Malých Krštenian a po hrádzi až do Partizánskeho. 20-kilometrová túra za slnečného počasia bola pre horcov pekným štartom do nového turistického roku, v ktorom si pripomenú 10. výročie svojho vzniku.

Z Bystričian do Chalmovej cez most Apollo Termálne kúpalisko Chalmová Začiatok modrej značky