Prechod Inoveckým predhorím

5.2.2011

Trasa :  Hlohovec - Studená dolina - Ovčia skala - Holý vrch - Humništia - rázcestie Vila Bakchus - sedlo Havran.
Parametre trasy : Dĺžka 21 km, prevýšenie 400 m, menej náročná túra.
Lokalita : Považský Inovec.
Popis :  Túru  začneme nad mestom Hlohovec. Po červenej značke sa vydáme okolo záhradkárskej osady Sedliská severovýchodným smerom. Spočiatku lúkami, neskôr lesom miernym stúpaním prídeme k smerovníku Studená dolina, ktorou prechádza štátna cesta. Prekročením cesty sa dostaneme k chatovej osade Mrtošulinky. Z lúk sa nám otvoria výhľady na dedinky Tepličky a Horné Trhovište. Miernym stúpaním cez les sa dostaneme k rázcestiu Ovčia skala, kde sa z ľavej stany napája žltá značka. Budeme pokračovať ku kóte Bukovina, traverzom obídeme Holý vrch a miernym stúpaním vystúpime na výhľadový kopec Svrbická plešina, kde si doprajeme dlhšiu prestávku. Okrajom lesa zostúpime nad obec Svrbice so stálymi výhľadmi. Striedavo lesom a lúkami prídeme k smerovníku Humništia s výhľadom, kde sa napojíme v krátkom úseku na štátnu cestu Sokolovce – Svrbice. Po chvíli (pri kríži) cestu opustíme a striedavo lesom a lúčnymi partiami vystúpime na ďalší výhľadový kopec Lomec. Z neho po chvíli zostúpime na rozľahlé lúky Na chotári. Po vstupe do lesa prídeme k rázcestiu Vila Bakchus, kde sa z ľavej strany napája modrá značka vedúca z Piešťan. Spoločne s modrou a červenou značkou za pár minúť prídeme do cieľa túry, do sedla Havran, kde si môžeme v miestnom zariadení posedieť.
Doprava :  rýchlikom o 6:17 zo železničnej stanice Partizánske do Hlohovca.
Doprava späť :  autobusom SAD zo sedla Havran do Topoľčian o 15:19 alebo o 17:02. Z Topoľčian do Partizánskeho o 16:45 alebo o 18:30.
Cena :  podľa dopravcu.

Prechod Inoveckým predhorím

Druhé tohtoročné podujatie začali turisti z klubu Horec na vlakovej stanici v Partizánskom. Po chvíli čakania sa do rýchlika nazbieralo dostatočný počet ľudí na dobrú partiu. V Topoľčanoch a v Zbehoch sa k nám pridali ďalší naši členovia, takže nakoniec nás bolo 16. Je nezvykle teplé februárové ráno. Okolo pol ôsmej vytupujeme na stanici v Hlohovci a čítame si údaje na otlčenom smerovníku. Obloha je zatiahnutá, ale napriek tomu je pomerne dobrá viditeľnosť. Po krátkej porade rezko vyrážame po červenej značke štvrťou rodinných domov. Zanedlho sme mimo mesta, ešte pár vinohradov, prechod štátnej cesty Hlohovec - Topoľčany a povedľa starej zahradkárske osady vchádzame do lesa. Napriek otepleniu je dostatok snehu, deň je príjemne chladný. Miernym stúpaním vychádzame na lúky a naskytá sa nám spätný pohľad na mesto Hlohovec. Les sa mení na dubový, občas sa pripletú borovice, zo zriedkavých lúčok sa odkrývajú výhľady na dolné Považie. Prechádzame pozdĺž vojenského priestoru a po takmer 9 kilometroch prichádzame na rázcestie so sľubným názvom Ovčia skala - z tej by mohol byť aj dajaký lepší výhľad. Po akejkoľvek skale (tobôž ovciach) ani stopy - samý les. Asi o pol hodinu prichádzeme na Holý vrch. Znovu prekvapenie - celý je zarastený. Pokračujeme po krásnej zasneženej prírode za neuveriteľného tepla asi +6o C. Po chvíli prichádzame nad obec Svrbice na Svrbickú plešinu a tá aj zodpovedá svojmu názvu. Máme z nej krásne výhľady na strednú a južnú časť Ponitria a pohoria Tribeč až po Zobor. Na severnej strane zasa výhľad na pokračovanie Považského Inovca až po Marhát s vyhliadkovou vežou. Po desiatich minútach chôdze sa dostávame na severný roh Svrbickej plešiny, odkiaľ môžeme z výšky sledovať Považie v okolí Jaslovských Bohuníc a časť Bielych Karpát. Počasie sa vylepšuje a občas vidno aj slniečko. Pokračujeme zasneženým lesom na Humništia, križujeme štátnu cestu, kde opúšťame Trnavské kráľovstvo a vstupujeme do Nitrianskeho kráľovstva. Pomerne hustým lesom prichádzame do časti Havran – rázcestie a po desiatich minútach do sedla Havran. Keďže krčma bola zatvorená, časovo sme na tom boli výborne a nechceli sme vychladnúť, zostúpili sme po modrej značke na Čertovú pec, kde sme pri pivečku počkali na náš autobusový spoj. Celkovo sme prešli 21 km.