Severná časť pohoria Žiar

15.1.2011

Trasa :  Fačkovské sedlo - Pod Vranou skalou - Vrícke sedlo - Závozy - Hadviga - Vyšehradské sedlo - Pod Vyšehradom - Vyšehrad - Čertova dolina - Nitrianske Pravno.
Parametre trasy : Dĺžka 26 km, prevýšenie 700 m, náročnejšia zimná túra.
Lokalita : Žiar.
Popis :  Náučný chodník Vyšehrad je chodník s prírodovedným, ochranárskym, historickým a archeologickým zameraním vybudovaný na území národnej prírodnej rezervácie Vyšehrad. Na chodníku je šesť zastávok.
Vyšehrad je bralnatý vrchol v pohorí Žiar. Z vrcholu sú výhľady na Veľkú a Malú Fatru a na Strážovské vrchy. Je tu významná archeologická lokalita, najstaršie osídlenie patrí do mladšej doby bronzovej a staršej doby železnej. V tých časoch tu bolo mohutné hradisko. Neskôr tu stál drevený hrad s mohutným opevnením. Vyskytuje sa tu vápnomilná vegetácia.

Doprava :  autobusom SAD o 7:15 z autobusovej stanice Partizánske do Fačkovského sedla.
Doprava späť :  autobusom SAD z Nitrianskeho Pravna o 15:15 (s prestupom v PD) alebo o 17:14 priamo do PE.
Cena :  podľa dopravcu.

Severná časť pohoria Žiar

Januárové turistické podujatie horcov viedlo do pomerne málo známeho a málo navštevovaného pohoria Žiar. Je to veľmi pekné pohorie väčšinou s ihličnatými lesmi, prekrásnymi lúkami a výhľadmi. Nepriaznivé počasie počas týždňa mnohých z plánovanej túry odradilo. I napriek tomu sedem odvážlivcov - štyria Partizánčania, dvaja Prievidžanci a jeden Nitrančan - vystupuje z expresného autobusu Nitra – Žilina krátko pred pol deviatou vo Fačkovskom sedle. Toto sedlo častejšie slúži ako nástupné miesto pre hrebeňovku Lúčanskou Fatrou. My sme však neodbočili na žltú značku smer Kľak, ale pokračovali sme pod hranicou lesa prekrásnym úbočím plným výdatných prameňov a s krásnymi výhľadmi na oblasť Horná Nitra. Tu pramení i naša rieka Nitra. Asi po hodine chôdze prichádzame na rozľahlé horské lúky k smerovníku Pod Vranou skalou. Po krátkej prestávke pokračujeme za mierneho mrholenia až pod vrchol Barana, kde chodník prudko zatáča do lesa. Tu začína pomerne prudký zostup z výšky 900 metrov do Vríckeho sedla 550 m. Tak ako rozdeľuje Fačkovské sedlo Malú Fatru od Strážovských vrchov, tak rozdeľuje Vrícke sedlo Malú Fatru od pohoria Žiar. Tu sme si dopriali dlhšiu prestávku. Znovu začína pršať a my začíname zvažovať, či budeme pokračovať vo výstupe na hrebeň Žiaru, alebo zídeme 9 km po asfaltke do Kľačna. Po polhodine dážď ustáva a my sa predsa len rozhodujeme pokračovať v túre naplánovanou trasou. Zo sedla prudko stúpame asi 30 minút lesom a potom už miernejšie po ostrom hrebeni a na záver veľmi strmo zarastenými lúkami na Závozy. V minulosti tento vrchol poskytoval nádherné výhľady, no dnes je zarastený lesným porastom. Zo Závozov po červenej sme pokračovali ľahkým terénom striedajúc horské lúky a lesný porast na kótu 755, kde na rozľahlej lúke stojí krásna lesnícka chata. Tu strácame kvôli chybe značkárov našu značku. Ani po polhodine hľadania ju nenachádzame. Volíme alternatívu, že budeme ďalej pokračovať po cykloznačke. Tá nás však vedie do doliny. Po chvíli prichádzame do malej osady, kde sa dozvedáme, že sme v Brieští, osade patriacej do Slovenského Pravna. Až teraz zisťujeme, že sme sa vydali nesprávnym smerom. Nezostáva nám nič iné, len sa opäť vrátiť na hrebeň a hľadať červenú značku. Týmto blúdením a hľadaním sme stratili takmer jeden a pol hodiny. Nakoniec predsa len značku nachádzame a pokračujeme výstupom pod lúčny vrchol Gaštana, ktorý obchádzame zľava. Nasleduje veľmi pekný hrebeňový úsek s prevažujúcimi horskými lúkami nad osadu Hadviga, kde sme narazili na napájadlá s prameňom vody. Počasie sa zlepšuje, začína svietiť slnko, čo nám dodáva pozitívnu energiu na prekonanie záverečného úseku túry. Od smerovníka Hadviga pokračujeme striedavo lúkami a lesom až doVyšehradského sedla, kadiaľ prechádza štátna cesta z Nitrianskeho Pravna na Turiec. Začíname pociťovať deficit času. Po krátkej prestávke sa rozhodujeme, že pre pokročilý čas výstup na Vyšehrad vypustíme a najkratšou možnou trasou zídeme k autobusu do Nitrianskeho Pravna. K autobusovej zastávke prichádzame tri minúty pred odchodom expresu, ktorý nás šťastne dopravil domov.

Štart z Fačkovského sedla "Výborné lyžiarske podmienky"