Výstup na Jarabú skalu a Biely kameň

14.1.2012

Trasa :  Podhradie - Pod Jarabou skalou - Jarabá skala - Pod Bielym kamenňom - Biely kameň - Dierovce - Veľký Grič - Zbojnícke - Handlová.
Parametre trasy : Dĺžka 18 km, prevýšenie 850 m, stredne náročná zimná túra.
Lokalita : Vtáčnik.
Popis :  Pohorie Vtáčnik tvoria vulkanické horniny, najmä andezity. Predstavuje výrazný horský predel medzi povodím riek Nitra a Hron. Vrcholy Jarabá skala, Biely kameň a Veľký Grič nám poskytnú zaujímavé výhľady.
Doprava :  vlakom o 5:19 z Partizánskeho do Novák, potom autobusom o 6:22 do Podhradia.
Doprava späť :  autobusom SAD z Handlovej do Prievidze o 15:15 alebo vlakom o 15:40, autobusom o 16:40 priamo do Partizánskeho.
Cena :  podľa dopravcu.

Horci v snehu na Jarabú skalu

Prvé tohtoročné turistické podujatie TK Horec viedlo do nám blízkeho a dôverne známeho pohoria Vtáčnik. Toto sopečné pohorie je známe najmä svojím hlavným vrcholom, ktorý je povestný širokým rozhľadom na okolité horstvá. Na jeseň býva obrastený čučoriedkami a v zime zasypaný dvojmetrovou vrstvou snehu. No i ďalšie vyvreniny na hrebeni poskytujú pri peknom počasí zaujímavé výhľady do útrob stredného Slovenska. V sobotu 14. januára sa horci vybrali prejsť východnú časť hlavného hrebeňa pohoria z Jarabej skaly cez Biely kameň a Veľký Grič do Handlovej. Z podhorskej obce Podhradie sa vydávame na trasu označenú žltými turistickými značkami. Za posledným domom sa začína stúpanie po holom svahu. Onedlho sa ocitneme na horských lúkach Breziny, z ktorých sa nám otvára pohľad na hornonitriansku kotlinu, celý hrebeň Nitrických vrchov a Malej Magury. Po prejdení horských lúk vojdeme do lesa. Strmo vystúpime pod bralnaté Buckovo, ktoré obídeme z pravej strany. Náročný výstup lesom a lúkami pokračuje na ďalšiu horskú lúku, kde sa nachádza novopostavená chatka. Priestor malého prístrešku využívame na krátku občerstvovaciu prestávku. Po doplnení energie pokračujeme vo výstupe na hlavný hrebeň. Onedlho prichádzame do sedla pod Jarabou skalou, kde od vlaňajšieho roka stojí nový telekomunikačný vykrývač. Výška snehovej prikrývky tu dosahuje 60 až 80 centimetrov. Zo sedla sa vydávame Ponitrianskou magistrálou  po hrebeni Predného Kľaku. Onedlho prekonáme Orlí kameň a lesnou cestou sa dostaneme na rázcestie Pod Bielym kameňom. Keďže husto sneží, výstup na vrcholové skaly Bieleho kameňa vypúšťame. Od rázcestia pomerne strmo zostúpime v hlbokom snehu k ďalšiemu rázcestiu Dierovce. Pod Gričom stretávame dvoch odvážlivcov z Topoľčian, ktorí majú naplánovaný dvojdňový prechod hrebeňa Vtáčnika z Handlovej až na Veľké Pole. Odvážny to počin v týchto zimných podmienkach. Po krátkom rozhovore pokračujeme na výhľadový vrchol Veľkého Griča, kde si doprajeme prestávku. Keďže nás čas súri, dlho sa tu nezdržujeme. Z vrcholu zostúpime strmo na Zbojnícke a odtiaľ už pohodlne do cieľa túry – do baníckeho mesta Handlová, kde túto skutočne náročnú zimnú túru končíme.