Prechod hrebeňom Malej Magury

15.9.2012

Trasa :  Čavoj - sedlo Kolenová - Čičermanské sedlo - Lazový vrch - sedlo Javorinka - sedlo pod Peričnou - Pod Čelom - Fačkovské sedlo.
Parametre trasy : Dĺžka 20 km, prevýšenie 850 m, stredne náročná túra.
Lokalita : Strážovské vrchy - Malá Magura.
Popis :
   Čičerman – vrchol s polkruhovým výhľadom
   Fačkovské sedlo – križovatka turistických ciest, rekreačné stredisko, chata, možnosť občerstvenia, vleky.

Doprava :
  vlakom o 5:19 z Partizánskeho do Novák, potom autobusom SAD o 6:20 do Čavoja.
Doprava späť :  autobusom SAD z Fačkovského sedla do Prievidze o 14:58 alebo o 16:58, potom z PD do Partizánskeho.
Cena :  podľa dopravcu.

Prechod hrebeňom Malej Magury

Len päť horcov sa zišlo o piatej hodine ráno na železničnej stanici v Partizánskom, aby uskutočnili dvadsať kilometrovú stredne náročnú hrebeňovú túru v pohorí Malej Magury zo sedla Obšiar do Fačkovského sedla. Raňajším vlakom sa presúvame do Novák a odtiaľ autobusom do podhorskej obce Čavoj, kde nás autobus vysádza pár minút po siedmej. Keďže je pomerne chladno, zbytočne sa nezdržujeme a vyrážame z centra obce po modrej značke do sedla Obšiar. Po polhodinke mierneho stúpania prichádzame do sedla, z ktorého na západe vidíme celý hrebeň Nitrických vrchov a na severovýchode Malofatranský Kľak. V sedle si doprajeme krátku prestávku a zároveň sa nechávame unášať krásou okolitej prírody. Potom už naberáme kurz smer vrch Čičerman. Postupujeme zväčša lesom, z rúbanísk a priesekov máme lokálne pohľady na okolie. To už ale stojíme na lúke v sedle Kolenová. Odtiaľto značka vedie lúkou okolo samotného vrcholu. Z lúk je ďalší ďaleký výhľad. Teraz vlastne už môžeme konštatovať, čo lúka, to výhľad. A Kľak je stále fascinujúci. Nasleduje ostrý zostup do Čičermanského sedla. A tu akoby uťal, nie a nie nájsť značku vedúcu na Lazový vrch a do sedla Javorinka. Chodíme hore dole a značku nie a nie nájsť. Nakoniec to vzdávame. Po krátkej porade sa vydávame po lesnej ceste, ktorá nás po polhodine privádza predsa len do krásneho lúčneho sedla Javorinka, kde si doprajeme polhodinovú občerstvovaciu prestávku.  Pred sebou máme nielen záver Čičmianskej doliny, ale priam panoramatický pohľad na horstvo Strážova, vľavo zas Čičmanom dominujúcu Javorinku. Trasa pokračuje miernym stúpaním cez krovie až na zo severu odlesnený hrebeň Javoriny. Trasa vedie priamo za zubom Kľaku a hrebeň svojou tiahlosťou pripomína blízku fatranskú prírodu. Takmer stále lúkami s výhľadmi, traverzujúc vrchol kóty 938 klesneme do sedla pod Priečnou. Nasleduje výstup lesom na vrch Priečna, z ktorého sa otvára krásny pohľad na Kľak. Potom traverzom vrchov Úplaz a Čelo sa dostávame pod strmý svah Homôlky. Na predvrchole Homôľky ma čaká bonbónik – krátke, ale extrémne stúpanie. Značkári v tejto oblasti mali výrazne športového ducha, lebo po kratšom rovnom úseku nasleduje vystúpanie na zalesnený vrchol Homôľky a opätovný zostup do sedielka. Zo svahu sa otvorí výhľad južným smerom, na Hornú Nitru s Vtáčnikom. Počas výstupu sa otvárajú z lúk ďaleké výhľady na západ a juhozápad. To sa dostávame už na lúčnatú vrcholovú planinu Homôlky a ňou až na samý vrchol. Oplatí sa pobehať po lúkach a nájsť nové netušené pohľady na blízke či ďaleké okolie (Kľak, Žiar, Vtáčnik, Javorníky). Z vrcholu po krátkej prestávke zostupujeme lyžiarskou zjazdovkou veľmi strmo neskôr už miernejšie okolo chát ku kolibe, ktorá stojí priamo vo Fačkovskom sedle. Tu končíme túto krajinársky peknú túru pri dobrom pive a kávičke.