Prechod hrebeňom Malej Magury

9.2.2013

Trasa :  Poruba - Horné skaly - Roveň - Magura - Poruba - Kanianka.
Parametre trasy : Dĺžka 15 km, prevýšenie 800 m, stredne náročná zimná túra.
Lokalita : Malá Magura.
Popis :  Malá Magura je podcelok Strážovských vrchov. Kedysi tu boli tretie najvýznamnejšie náleziská zlata na Slovensku.
Na vrchole – 1141 m - sa nachádza schránka s knihou a menší prístrešok.
Po hrebeni dôjdeme až do kúpeľného mesta Bojnice.
Doprava :  vlakom o 5:26 z Partizánskeho do Prievidze, odtiaľ autobusom SAD o 6:30 do Poruby.
Doprava späť :  z Bojníc autobusom o 14:03 do PE alebo o 16:00 do Prievidze a vlakom o 16:26 domooov.
Cena :  podľa dopravcu.

Snehom zasypaná Malá Magura

Ani desaťstupňové mrazy, ani pol metra sypkého snehu neodradilo skupinku horcov, aby v prvú februárovú sobotu nevsunuli nohy do wibrám a nešli navštíviť ďalšie slovenské pohorie. Tentoraz to bol podcelok Strážovských vrchov Malá Magura. Kedysi sa na úpätí týchto kopcov ťažilo zlato a boli to tretie najvýznamnejšie náleziská zlatej rudy v našej krajine. Už o siedmej hodine ráno stúpame z podhorskej obce Poruba po zelenej značke. Snehu je najprv menej, neskôr pribúda. Po hodine chôdze sa ocitáme pri hornej stanici vleku, kde nás na raňajky pozýva nová drevená chatka s lavičkami. Po saláme a čaji ochutnávame - radšej bez analýzy DNA - poľské sušienky. Zjazdovka pod nami je síce dlhá takmer 1200 metrov, ale opustená. Vleky stoja, nikde ani živej duše. Po prestávke sa vnárame do lesa. Úzku cestičku lemujú snehom obsypané ihličnany. Pár metrov od nás prebehlo niekoľko srniek, neskôr spozorujeme aj líšku. Snehu pribúda, je ho už vari pol metra. Hlavný prešľapávač Peter vytvára stopu a my ostatní ticho kráčame za ním. Biela nádhera všade navôkol, stromy zabalené do páperia. Na križovatke turistických trás Roveň oddychujeme pri poľovníckej chatke a potom znovu stúpame až na 1140-metrový vrchol. Tam nad nami preleteli dva krákajúce krkavce. Samospúšť nás fotí pri vrcholovom kríži, zápis skrehnutými rukami do návštevnej knihy a rozhodnutie, že kvôli namáhavému prešľapávaniu nebudeme pokračovať po červenej značke do Bojníc, čo by v snehu trvalo ďalších päť hodín. Po prekonaní 800 výškových metrov sa teda vraciame ponad zjazdovku späť do Poruby a keďže spoje nespájali, poľnou cestou dochádzame až do obce Kanianka. 15-kilometrová zimná túra nám okrem namáhavého šľapania priniesla aj pekné výhľady na pohorie Žiar s Vyšehradom a možno niektorým účastníkom aj dobrú svalovicu.

Traja zo štyroch Horná stanica vleku