Prechod hrebeňom Žiaru

12.1.2013

Trasa :  Nitrianske Pravno - Solka - Čertova dolina - Vyšehradské sedlo - Vyšehrad - Žiare - Pod stĺpom - Tri Štyri chotáre - lesopark - Prievidza.
Parametre trasy : Dĺžka 27 km, prevýšenie 750 m, náročnejšia zimná túra.
Lokalita : Žiar.
Popis :  Z Nitrianskeho Pravna sa zelenou značkou vyberieme do osady Solka. Vstúpime do Čertovej doliny, odtiaľ sa dostaneme do Vyšehradského sedla a na Vyšehrad. Pokračujúc po hrebeni Žiaru prídeme cez Žiare a Štyri chotáre až do prievidzského lesoparku.
   Vyšehrad - Výrazný bralnatý vrchol s výhľadom. Významná archeologická lokalita, najstaršie osídlenie z doby bronzovej a staršej doby železnej. Bolo tu mohutné hradisko, neskôr prebudované na drevený hrad. Pôsobisko starých Slovanov.
Doprava :  autobusom SAD o 7:15 z Partizánskeho do Nitrianskeho Pravna.
Doprava späť :  vlakom z Prievidze o 16:26 alebo autobusom SAD o 17:05.
Cena :  podľa dopravcu.

Zasnežený Vyšehrad

Prvá tohtoročná akcia turistického klubu Horec sa uskutočnila 12. januára. Prilákala 7 turistov. Z Nitrianskeho Pravna sa cez osadu Solka dostávame do polí, kde sme vyplašili volavku. Vzlietla a vznešene nad nami krúžila. Čoskoro vchádzame do Čertovej doliny. Nádhernou zasneženou dolinou pomaly stúpame do južného Vyšehradského sedla. Pod nohami nám vŕzga asi 30 centimetrov snehu. Občas treba preskočiť potok, občas preliezť spadnutý kmeň alebo podliezť ohnutú brezu. Miestami sa šmýka. Príroda obalená bielou vatou nám však poskytuje úchvatné scenérie. Po dvoch hodinách od štartu sa dostávame do sedla, odkiaľ v hmle slabo vidieť niektoré končiare Veľkej Fatry. Vchádzame do národnej prírodnej rezervácie, kde nás víta informačná tabuľa. Náučný chodník so šiestimi zastávkami má prírodovedné, ochranárske, archeologické a historické zameranie. Vzácny hmyz a vápnomilná vegetácia sa oddáva zimnému spánku, nebudeme rušiť.

Serpentínami sa štveráme na skalnatý Vyšehrad. Je to výrazný bralnatý vrchol a významná archeologická lokalita. Našli sa tu stopy osídlenia z doby bronzovej a staršej doby železnej. Bolo tu mohutné slovanské hradisko, neskôr prebudované na drevený hrad. Po výdatnom oddychu, občerstvení a zápise do vrcholovej knihy pokračujeme po červenej značke po hrebeni Žiaru. Prechádzame okolo niekoľkých poľovníckych chát, stretávame lesnícke autá, poľovníkov s puškami. Zakrvavený sneh prezrádza, že niekto sa môže tešiť na diviači guľáš. Cez Žiare sa dostávame k Štyrom chotárom. Zdravíme sa s viacerými bežkármi, dokonca aj s jedným cyklistom. Napokon klesáme do prievidzského lesoparku a 27-kilometrovú zimnú túru končíme v Prievidzi na stanici.