Prechod hrebeňom Javoria a Ostrôžok

18.10.2014

Trasa :  Zaježová - Polomy - Makytová - sedlo Stará Huta - Detva Piešť - Pľútov vrch - Packov vrch - Piešť - Detva.
Parametre trasy :  Dĺžka 22 km, prevýšenie 600 m, stredne náročná túra.
Lokalita :  Javorie, Ostrôžky

Popis :
Trasa vedie ponad rozstrúsené lazy malebnou krajinou v pohorí Javorie. Najvyšším vrchom je Javorie - 1044 metrov. Keďže veľkú časť územia zaberá Vojenský výcvikový priestor Lešť, turistická značka vedie len po severnom okraji pohoria.
Ostrôžky majú charakter náhornej planiny. Hlboko zarezané doliny rozdelili pohorie na menšie celky. Najvyšším vrchom je Ostrôžka - 877 metrov.

Doprava :
vlastným autobusom. Odchod o 6:20 od Supermarketu Šípok a o 6:30 od železničnej stanice Partizánske.
Cena :  8 eur pre členov, 9 eur pre nečlenov.

Cez Javorie a Ostrôžky

Juhovýchodne od Zvolena, tak trochu mimo záujmu turistov, ktorých to skôr ťahá na Poľanu či do Kremnických vrchov, sa nachádzajú dve pohoria - Javorie a Ostrôžky. Ich najvyššie vrchy síce nedosahujú výšku pyšnej Poľany, zato krajinársky sú im veľmi rovnocennými súpermi. A tak sa tretí októbrový víkend rozhodli toto prostredie navštíviť i turisti z Partizánskeho. Ešte pred vlastným opisom trasy budeme venovať pár slov pohoriu Javorie. Podobne ako vo Vihorlatských a Levočských vrchoch, aj tu podstatnú časť územia zaberá vojenský výcvikový priestor. Starší ho budú určite poznať pod menom Lešť alebo Oremov laz. Z tohto dôvodu vedú turistické značené trasy len v jeho severnej časti. Pohorie má stratovulkanickú štruktúru, pôvodne zarovnaný povrch bol rozčlenený eróznou činnosťou vodných tokov. Charakter horskej krajiny silne, ale citlivo pozmenil človek. Vzniklo tu typické roztrúsené lazové osídlenie. Najvyšším bodom pohoria je vrch Javorie s výškou 1044 metrov.

Túru začíname z centra obce Zaježová. Nie je centrum ako centrum. Tu ho predstavuje len budova obecného úradu, zastávka SAD, pár domov a turistický smerovník. Po krátkej príprave vyrážame po červenej značke (Rudnej magistrále) hore dedinou. Prechádzame okolo obchodu, aby sme po ďalšom kilometri odbočili z asfaltky na poľnú cestu. Míňame laz Podrimáň. Čaká nás stúpanie malými poľami. Treba sa dívať okolo seba. Pohľady na okolitú krajinu sú veľmi pekné. Vstupujeme do smrekového lesa, stúpanie sa zmierňuje. Prichádzame na okraj lúky. V jej strede sa nachádza laz Rimáň. Tu sa trochu viac zdržíme. Má to na svedomí krátka obhliadka stredovekých opevnených stavieb. Ešte začiatkom 20. storočia tu bol archeológmi objavený zemepanský opevnený dvorec z 13.-14. storočia. Dnes tomu už nič nenasvedčuje. Lúčime sa o osadou a poberáme sa ďalej. Krížom cez lúku prichádzame k rázcestiu Polomy. Od rázcestia Polomy značka vedie mladým lesom a lúkou s výhľadmi na východ, až nad malú osadu Blýskavica. Za osadou sa terén dosť mení. Pred nami sa týči masív Makytovej a Ďurovie vrchu. Odtiaľto značka vedie po plochom hrebeni až na vrchol Ďurovie vrchu. Prechádzame okrajom lúk s parádnymi pohľadmi na juhovýchod. Na vrchole oddychujeme. Z vrcholu sa ide striedavo lesom, lúkami, stále v peknej prírodnej scenérii.
        Pred Červeňákovým vrchom vstupujeme do lesa. Krátky výšvih a stojíme na vrchole, odkiaľ zostupujeme lesom až do sedla Stará Huta. Zo sedla Stará Huta pokračujeme lesom až do osady Sliačska Podpoľana. Odtiaľto sa dá veľmi pohodlne cez lúky vystúpiť na najvyšší vrch Ostrôžok - Ostrôžku. Ten však neposkytuje žiaden výhľad. Lesným chodníkom obchádzame vrchol, prejdeme viacerými lúkami až k asfaltovej ceste vedúcej sem z
 Podkriváňa. Za 15 minút prichádzame k turistickému smerovníku Plutov vrch. Odtiaľ zostupujeme strmým svahom až k asfaltovej ceste do Kriváňa. Stále pred sebou vidíme majestátnu Poľanu. Pohľad na ňu nás bude sprevádzať až takmer na záver túry. Značka v týchto miestach vedie prevažne poľami, prejdeme viacerými lazmi až k rázcestiu Packov vrch. Rudná magistrála odtiaľto pokračuje do rázovitého mestečka Detva. Keďže mnohí z nás už toho majú dosť, telefonicky voláme autobus, ktorý nás prichádza vyzdvihnúť v osade Dančovci. Unavení nasadáme do autobusu. Cestou domov sa ešte stavíme na krátke občerstvenie v Slovenskej Slatine, čím symbolicky končíme naše putovanie týmto krásnym krajom.

Štart v Zaježovej

Lazy Rimaň Lúky nad Rimaňom   Jesenná príroda

Javorie - 1044 m Cintorín v obci Blýskavica

slovensko-maďarská hranica Stojí vysoká divá Poľana

Sedlo Stará huta Sliačska podpoľana   Sedlo Pliešť

Detva v malebnej prírode Packov vrch