Výstup na Malý Grič

7.2.2015

Trasa :  Handlová - Malý Grič - Tri studničky - Uhlisko - Tri studničky - Handlová.
Parametre trasy : Dĺžka 11 km, prevýšenie 590 m, stredne náročná zimná túra.
Lokalita : Vtáčnik.
Popis :
    Malý Grič - sopečný vrch vysunutý z hlavného hrebeňa Vtáčnika. Skalné steny, bašty a veže. Z vrcholu pekný výhľad.
    Veľký Grič - vrcholovú časť tvorí andezit vo forme stĺpov, bášt a rebier. Na vrchole je orientačná ružica. Pekný výhľad na Handlovú, Kremnické vrchy a Veľkú Fatru.

Doprava : Spoločný odchod vlakom o 7:27 z Partizánskeho do Prievidze.
Doprava späť : z Handlovej vlakom o 14:40, autobusom o 15:40 alebo vlakom o 16:40.
Cena :  podľa dopravcu.

Pravá zima na Malom Griči

Druhé tohoročné turistické podujatie priviedlo turistov z Horca do pohoria Vtáčnik, kde nás čakal výstup na Malý Grič. Pred pol desiatou prichádza vlakom, respektíve vlastnými autami do baníckeho mesta Handlová 21-členná skupina horcov. Okolie Handlovej je svojou krásnou prírodou a možnosťou atraktívnych výstupov na vrchy s veľmi zaujímavými výhľadmi ako stvorené na relatívne nenáročné túry, ktoré príjemne prekvapia každého milovníka hôr. Zo železničnej stanice sa vydáme za nádherného slnečného počasia po červenej značke, ktorá nás neomylne navedie na začiatok túry. Neskôr sa po zelenej značke dostaneme na známe výletné miesto handlovčanov Jedna studnička, kde na romantickej lúke stojí obnovená kaplnka Ave Mária. Dá sa tu občerstviť pri studničke a zároveň sa pokochať výhľadom na najmenšiu sopku Kňazov vrch, medzi domácimi skôr známu ako Pfaffenberg. Kto má chuť, môže odbočiť z chodníka a vystúpiť na tento vrch, na ktorom krásne vidno dávne sopečné vyvreliny, vychladnuté a geologickými procesmi bizardne poskrúcané do stĺpovitých formácií. Už z tohto kopca je výhľad na celé mesto aj okolie. Asi 50-centimetrov prachového snehu vytvára tu právu zimnú idylu. Perfektne prešľapaným chodníkom ďalej pokračujeme v hlbokom snehu na ďalšie miesto, domácim dobre známe Tri studničky, kde sa občerstvíme a oddýchneme si pred výstupom na Malý Grič. Ten je obľúbený aj horolezcami pre jeho skalné steny a vežičky. Bohužiaľ, aj tu môžeme dobre vidieť negatívne dopady dnešnej doby, keďže pôvodné najznámejšie výletné miesto je spustnuté, banská chata, voľakedy miesto osláv a rôznych podujatí, už dávno vyhorela, hojdačky a kolotoč pre deti zdevastovali vandali a dielo skazy dokonal zub času.

Posilnenie padne vhod, lebo terén sa dramaticky mení a onedlho už stúpame na ďalšiu dávnu sopku Malý Grič. Prudký výstup dal naozaj zabrať. Posledných pár metrov pred samotným vrcholom sa už štveráme po skalách, tušiac blízkosť výhľadu. Vrchol Malého Griču tvorí skalnatý kužeľ, takže výhľady z neho sú ničím nerušené. Je tam osadená aj oceľová doska s vytepanou rozhľadovou ružicou, ktorá pomáha zorientovať sa v okolitých pohoriach a vrcholoch. Zo skalnatej plošiny vidíme od Krivánskej Malej Fatry postupne Veľkú Fatru, Kremnické vrchy, Štiavnické vrchy, pohorie Žiar, Strážovské vrchy a samozrejme i blízky Veľký Grič s mohutnou skalnou stenou a Biely kameň. Na vrchole panuje dobrá nálada, nie je problém stráviť tu dlhšiu dobu, no čas neúprosne napreduje, tak sa musíme pohnúť ďalej. Zostúpime tým istým chodníkom k Trom studničkám, kde si doprajeme opäť krátku prestávku. Odtiaľto sme mali pôvodne pokračovať po zelenej značke na Uhliská, no po pár stoviek metrov zisťujeme, že chodník nie je ďalej prešľapaný a vrstva prachového snehu je čím ďalej vyššia. A tak z plánovaného výstupu na Veľký Grič upúšťame. Vraciame sa späť a nenáročným zostupom sa onedlho dostávame do ulíc Handlovej, kde ukončíme ďalší príjemne strávený deň v týchto nádherných končinách stredného Slovenska.