Dobrodružstvo na Dachsteine

21.6.-24.6.2007

Už sa pomaly stáva pravidlom, že turistický klub Horec organizuje po získaných skúsenostiach z minulých rokov turistické podujatia v Rakúskych Alpách. Tento rok svoju pozornosť zameral na pôsobenie v jednom z najznámejších horstiev Rakúska - masívu Dachsteinu. Vo štvrtok na poludnie vyštartovala sedmica horcov na dvoch autách po trase Partizánske – Bratislava – Viedeň – Linc – Gmunden  do miesta nášho pôsobenia, známeho mestečka Hallstat, kde sme dorazili vo večerných hodinách. Počas presunu do cieľa trasy nás na diaľnici za Viedňou chytila silná búrka, čo malo za následok spomalenie jazdy a vytvorenie dlhej kolóny áut na diaľnici. Ubytovali sme sa priamo v mestečku Hallstat v malom, ale dobre vybavenom kempingu. Prvou úlohou bolo postaviť náš stanový tábor, dať si nejakú večeru, dohodnúť plán výstupu, dať si zopár pohárikov pálenky na posilnenie a zaliezť do spacákov, veď ráno nás čakal  výstup na známy Dachstein. V piatok vstávame o 3. hodine ráno, pripravujeme si výstroj, stravu a o štvrtej vyrážame na dvoch autách k ústiu doliny  Gosauských jazier. Autá nechávame na parkovisku pri dolnom jazere Gosausee vo výške 960 metrov. O piatej hodine vyrážame na túru po červeno značenej trase číslo 614. Prvý úsek vedie pekne upravenou štrkovou cestou po doline gosauských jazier k hornému jazeru Gosausee. Po pravej strane sa dvíhajú mimoriadne pôsobivé vápencové veže Gosaukamm. Od horného jazera Gosausee začína strmý namáhavý výstup prekonávajúci niekoľko skalných prahov k chate Adamek hute. Tu si doprajeme polhodinovú prestávku, veď za štyri hodiny sme prekonali 1230-metrové prevýšenie. Počasie je dobré, všade dookola  sa dvíhajú skalné hradby takmer trojtisícových štítov masívu Dachstein (Torstein, Mitterspitz, Nied. Dachstein). A samozrejme priamo pred nami sa dvíha najvyšší z nich – 2.996 metrov vysoký Hoher Dachstein. Vyrážame nepríjemným skalným kuloárom k ľadovcu Gr. Gosaugletscher. Po prekonaní skalných morén stojíme na dolnej hrane ľadovca. Tu si nevyhnutne musíme pripraviť ľadovcovú výstroj, inak je pohyb po ľadovci nemožný. Vytvárame dve ľadovcové družstvá, ktoré pomaly vyrážajú strmým ľadovcom do skalného sedla, ktoré sme dosiahli približne o hodinu. Čaká nás posledný, najťažší úsek výstupu skalným hrebeňom, miestami zabezpečený technickými pomôckami, na vrchol Dachsteinu, ktorý dosahujeme o 12. hodine napoludnie. Počasie je stále dobré, čo nám umožňuje výhľady na okolité vrcholy a na obidva ľadovce Dachsteinu. Polhodinový pobyt na vrchole využívame na vrcholové foto, výhľady a samozrejme na oddych. Zostup k chate Adamek hute je totožný s trasou výstupu. Prestávku na chate využívame na občerstvenie a fotenie okolitých panorám. Na chate prekvapujúco počujeme češtinu, zisťujeme že tu brigáduje nejaký Čech. Počasie sa začína zhoršovať, a tak o pol tretej sa rozhodujeme zostúpiť k hornému jazeru Gosausee. Čoskoro nám zostup začal znepríjemňovať vytrvalý dážď, ktorý nás doprevádzal až k našim dopravným prostriedkom. Po príchode do tábora zbytok času trávime sušením vybavenia, požívaním stravy, popíjaním a rozhodovaním, kam vyrazíme v sobotu. No dážď neprestáva a vytrvalo prší aj celú noc.

Sobotné dopoludnie využívame na prehliadku romantického mestečka Hallstat učupeného na brehu rovnomenného jazera. Naše foťáky sú nepretržite v činnosti, veď je tu čo zaznamenať na naše digitálne médiá. Počasie sa lepší a tak sa štyria horci rozhodujú vyskúšať si jednu z najťažších klettersteigov (zaistených ciest) v masíve Dachsteinu a prekonať takmer tisícmetrovú stenu Seewandu. Na cestu vyrážajú popoludní a vracajú sa utrmácaní a vyčerpaní pred polnocou. Všetka česť, veď prekonali cestu s obtiažnosťou D až E (označenie najobtiažnejších úsekov v rámci kategorizácie zaistených ciest).

V nedeľu sa zobúdzame do krásneho počasia. Ráno balíme stanový tábor a o 10. hodine odchádzame na trojhodinovú túru, kde vystupujeme na výhľadový vrchol Predigtstuhl - 1.278 m n.m.  Rozhľad z tohto miesta je priam fantastický, veď priamo pred nami sa dvíha celý masív Dachsteinu, hlboko pod nami hallstatské jazero, masív pohoria Totes Gebirge a ostatné vápencové masívy. Tri dni v tomto čarokrásnom prostredí ubehli ako voda. Tento kút Rakúska nás tak zaujal, že už dnes plánujeme opätovnú návštevu tejto oblasti. O rok opäť v Rakúsku, tentokrát v pohorí Totes Gebirge. Na záver uvediem, že v tom istom čase v sobotu vystupovala na Dachstein ďalšia skupina Slovákov, v ktorej bol ďalší člen TK Juraj Jenis. Výprava vystupovala z južnej strany od parkoviska Hot Turlwand po červeno značenej trase č. 615 a hrebeň Dachsteinu dosiahla v oblasti Huner Kg približne vo výške 2.700 metrov. Z titulu náhlej zmene počasia (sneženie a vytvorenie náľadia) musela výprava kvôli svojej bezpečnosti upustiť od záverečného výstupu na vrchol Dachsteinu a vrátiť sa späť na parkovisko.

Peter Horváth

Ďalšie fotografie od Matúša Borika nájdete na stránke  http://eiger.skylan.sk/galeria/thumbnails.php?album=43

Kemping

Ubytovňa s freskami Pitoreskné mestečko
pod Dachsteinom
Lukáš a Laco

Peťo odpočíva pod skalami Nádherný výhľad do diaľky Na vrchole Predigtstuhlu Mohutné vápencové bralá