Jordánkou na Lomnický štít

18.8.2012

Hrebienok - Malá Studená dolina - Téryho chata - Jordánka - Lomnický štít - Skalnaté pleso - Hrebienok.

Dĺžka 18 km,  prevýšenie 1600 m.  Náročná vysokohorská túra.

Jordánovou cestou na Lomnický štít

Už dávnejšie som sa zahrával s myšlienkou vystúpiť na druhý najvyšší končiar Tatier a zároveň najviac navštevovaný vrch Lomnický štít. Telefonická ponuka môjho dobrého kamaráta Jožka ma tak trochu zaskočila, či by som počas sviatku SNP nechcel ísť na ten Lomničák. Tejto skvelej ponuke som nemohol odolať a tak som okamžite súhlasil. A tak 29. augusta vyrážame autom pod dohľadom dvoch skúsených vodcov do Vysokých Tatier s cieľom vystúpiť na tento veľmi populárny a kvôli dostupnosti lanovkou i hojne navštevovaný vrchol. Predpoveď počasia dávala predpoklad, že pokus o výstup sa môže podariť, že polooblačná obloha sľubuje v Tatrách pekný deň. Tesne pred ôsmou hodinou prichádzame do Starého Smokovca. Krátka príprava potrebného materiálu a výstroje a už o pol deviatej sa pozemnou lanovkou prepravujeme do východzieho bodu dnešnej vysokohorskej túry na Hrebienok. Odtiaľ už pešo šľapeme približne jeden a pol hodiny Malou Studenou dolinou na Téryho chatu, kde si dávame krátku prestávku pred náročným výstupom. Najdôležitejšie je trafiť od Téryho chaty do žľabu, ktorým vystúpime do Jordánovej štrbiny.
     Od chaty prejdeme pomedzi posledné Spišské plesá na druhú stranu doliny, kde zbadáme vychodený chodník označený mužíkmi. Chodníkom ideme po suťovisku doprava, popod skalné úbočie rázsochy Lomnického štítu, smerom na juh. V závere traverzu aj mierne klesáme a stále pozorujeme po našej ľavej strane výrazný žľab. To, že sme pri správnom žľabe, poznáme podľa dobre vychodeného chodníka, ktorý začína strmo stúpať ľavou stranou po skalných blokoch. V tomto mieste sa treba naviazať. Trasa výstupu vedie stále v jeho ľavom úbočí. Výstup kopíruje asi tak dvojkové komíny, za ktorými nasleduje chodecký traverz, potom zase komín, až prídeme asi po 1,5 hodine na miesto, kde sa žľab rozdeľuje na dva pramene. Musíme prejsť cez ľavý prameň do pravého a ním asi 80 metrov po lámavej skale do Jordánovej štrbiny. Zo štrbiny vidíme pod sebou Medenú kotlinku a Chatu pri Zelenom plese. Za štrbinou pokračujeme vpravo, pričom poslednú vežičku traverzujeme z ľavej strany po výraznej rampe, ktorá je na niektorých miestach zaistená reťazami. Až vystúpime na koniec zaistenej cesty, vidíme pod sebou asi 15 m poslednú štrbinu a hlavný vrchol Lomnického štítu. Zostúpime až na dno štrbiny dosť náročne, no v pevnej skale s dobrými chytmi. Štrbina je úzka asi 2 m. Cesta zo štrbiny ide po rímse vpravo, kde vidíme expanznú skobu. Ďalej vľavo od štrbiny a nasleduje ľavý traverz Lomnickej veže, až do Sedla pod Lomnickým. Zo sedla postupujeme pravým rebrom po mohutných balvanoch ležiacich šikmo na sebe. Niektoré stupne balvanov sú aj meter vysoké. Až dosiahneme poslednú policu, prejdeme vodorovne po nej asi 10 m a zbadáme pred sebou mierne vpravo kolmý komín zabezpečený reťazami. Zaisteným komínom asi 20 m kolmo hore do štrbiny, potom vľavo pomedzi veľké kamenné bloky, až zbadáme kopulu Lomničáku. Nasledujeme jednoducho hrebeňom až na vrcholovú vyhliadku. Na vrchole sa zdržíme približne pol hodinu, fotíme sa na vyhliadkovej plošine, no proste užívame si úspech výstup
u.
     Z Lomnického štítu zostupujeme klasickou cestou, ktorá je celá zaistená reťazami. Z kruhovej vyhliadky ideme chodníkom smerom k budove. Tesne pri budove nezabočíme na balkón budovy vľavo, ale podlezieme reťaz a ideme rovno, niekoľko schodov dole a potom mierne doprava, kde začínajú reťaze. Zostup k hornej stanici lanovky nám trvá približne hodinu. Keďže máme časový sklz, využívame pohodlie lanovky, ktorou sa zvážame na Skalnaté pleso. Po krátkej občerstvovacej prestávke zostupujeme po Tatranskej magistrále späť na Hrebienok a odtiaľ opäť lanovkou do Starého Smokovca, kde túto náročnú, ale veľmi peknú túru končíme.