Flattach - Rakúsko

19.7. - 26.7. 2014

Týždeň vo Flattach - Rakúske Alpy, Korutánsko

Až osem členov turistického klubu Horec sa zúčastnilo týždenného zájazdu do najvyššieho pohoria Rakúska /Hohe Tauern/ organizovaného CK Mirotravel. V sobotu o ôsmej hodine vyráža 40 účastníkov po trase Partizánske – Viedeň – Graz – Klagenfurt – Villach do dedinky  Flattach. Táto dedinka je zároveň turistickým centrom Molltalerského údolia.  O piatej popoludní prichádzame do apartmánového komplexu CKPK  Gletscherblick, ktorý nám počas týždňa poskytne luxusné ubytovanie. Všetky apartmány majú vybavenú kuchyňu, kúpeľňu, WC, TV. Po ubytovaní sme si prezreli centrum dedinky Flattach.

1. deň /nedeľa/ sme mali naplánovaný výstup na Molltalerský ľadovec - miesto večného snehu a ľadu - a následne výstup na najvyšší vrchol tejto časti Álp Shareck vysoký 3 122 m.  O ôsmej nás autobus vyváža na parkovisko, odkiaľ nás len za 8 minút vyviezol nový, supermoderný "Gletscher Expres" -  najdlhšia podpovrchová lanová dráha na svete. Z nástupnej stanice do cieľa 2 234 m /1000 m prevýšenia/ prevezie naraz 236 osôb, dĺžka tunela je 4 718 m. Odtiaľ sme sa lanovkou vyviezli do výšky 2 800 m, kde je  veľká reštaurácia Panoráma so slnečnou terasou. Po krátkej príprave vyrážame po Molltalerskom ľadovci k hornej stanici lyžiarskej lanovky, ktorá sa nachádza na hrebeni pod vrcholom Schareck. Odtiaľ pokračujeme ostrým skalnatým hrebeňom na samotný vrchol Sharecku.  Pri vrcholovom kríži za krásneho počasia robíme už tradičné vrcholové foto, zápis do vrcholovej knihy a zároveň si blahoželáme k úspešnému výstupu. Z vrcholu máme najvyšší bod Rakúska Grossglockner ale aj ostatné trojtisícovky ako na dlani. Po hodinke strávenej na vrchole sa vraciame tou istou cestou k hornej stanici lanovky, odkiaľ vystúpime za pár minút na ďalšiu trojtisícovku Baumbach sp. 3 105 m.  Z vrcholu späť do sedla a ľadovci k reštaurácii Panoráma, kde sme si dopriali malé občerstvenie. Po hodinovej prestávke sme sa rozhodli, že k hornej stanici Gletscher Expresu zostúpime po zelenej značke. Cestou sme sa ešte krátko zastavili  na jedno pivo na chate Duisburger Hutte. Zostával nám už len zostup k hornej stanici a preprava podzemnou dráhou k nášmu autobusu. Prvý deň zájazdu sa nám vydaril na jednotku.

2. deň /pondelok/ sme mali naplánovaný prechod roklinou Ragga Schlucht. Táto skalná roklina s ohromnými vodopádmi na riečke Ragga patrí medzi najkrajšie prírodné rokliny Álp. Táto krásna nenáročná turistická cesta nás viedla po drevených schodíkoch a mostíkoch okolo kolmých skalných stien nad burácajúcou riečkou Ragga. Celú roklinu sme zvládli za necelé dve hodiny. Spiatočná cesta vedie v tieni, lesnou cestou s prekrásnym výhľadom na Flattach a okolité hory. Popoludní ešte niektorí účastníci boli raftovať na rieke pretekajúcej dedinou.

3. deň /utorok/ sme mali naplánovaný výstup na Ankogel 3 250 m z horskej obce Mallnitz. Táto obec je zaradená do rakúskej siete Bergsteigerdorf (horolezecké obce). Nie je to náhoda, lebo práve výstup miestnych obyvateľov na Ankogel z doliny Anlauftal už v roku 1762 sa považuje za prvé zdolanie alpskej trojtisícovky a za zrod alpinizmu. Autobus nás dováža do obce Mallnitz. Za obcou ešte pokračujeme  úzkou cestou až na veľké parkovisko uprostred lúk a lesíkov. Nejdeme v stopách prvodobyvateľov štítov, ale na lanovú dráhu Ankogelbahn. Dráha pozostáva z dvoch úsekov. Údolná stanica sa nachádza v nadmorskej výške 1 287 m. Stredná (prestupná stanica) v lokalite Hochalmblick sa nachádza vo výške 1941 m. Vrcholná stanica v n. v. 2637 m leží kúsok pod hlavným hrebeňom Hohe Tauern. Zaujímavosťou lanovej dráhy je konfigurácia vozňov. V dolnej sekcii jazdia dva páry dvoch spriahnutých kabíniek, každá s kapacitou 29 osôb a v hornej sekcii (pravdepodobne kvôli lyžiarom) dva páry troch spriahnutých kabíniek, každá s kapacitou 27 osôb. Na takmer 1400 výškových metroch sa postupne menia všetky vegetačné stupne Álp a tiež sa rozširuje aj výhľad na vrcholy v objatí večného ľadu či snehu. Približne za pol hodinu vystupujeme na vrcholnej stanici lanovky. Začína pršať a my začíname uvažovať, čo ďalej. Našťastie po pol hodine dážď utícha a my začíname pokus o zdolanie Ankogelu, jednu z najľahšie dostupných trojtisícoviek /nám až tak ľahko zdolateľná nepripadala/.  Z konečné lanovky sa vydáme traverzom na severovýchod, neskoršie až na východ  po južnom svahu Grauleitenspitze 2891 m. Prvý kilometer cesty mierne klesáme, neskoršie začína stúpanie prevažne ľahkým kamenistým terénom. Vo výške necelých 2 900 m sa stočíme k severu a vystúpime cez rôzne veľké snehové polia na hrebeň, ktorý nás dovedie na malý Ankogel 3 096 m. Odtiaľ pokračujeme skalnatým terénom s ľahkými lezeckými úsekmi až na hlavný vrchol Ankogelu, ktorý dosahujeme okolo 12. hodiny. Na vrchole panuje hustá hmla a je pomerne zima. Robíme vrcholové foto, zápis do vrcholovej knihy, vzájomne si blahoželáme k úspešnému výstupu. Približne za pol hodinu zostupujeme po trase výstupu k hornej stanici lanovky a odtiaľ ľanovou dráhou na parkovisko. Popoludní si dávame hodinovú prestávku na prehliadku horskej obce Mallnitz.

4. deň /streda/ sme mali naplánovanú návštevu Heligenblutu – dedinky priamo pod najvyššou horou rakúska Grossglockner 3798 m - a jazdu autobusom po Grosscloknerstraqsse. Táto vysokohorská cesta patrí medzi najkrajšie a najslávnejšie panoramatické cesty na svete. Preto ju cez rok navštívi približne jeden milión návštevníkov. Je dlhá 48 km so stúpaním až 16 percent. Náš autobus nás pomaly a isto vyváža na veľké parkovisko do výšky 2 300 m, odkiaľ je úžasný výhľad na najvyššiu horu Rakúska a splaz najdlhšieho ľadovca  východných Álp Pasterze. Počasie sa pomaly kazí a začína mrholiť. Preto sa z týchto dôvodov vydávame len na nenáročnú túru  Gamsgrubenweg (Kamzičia cesta) prechádzajúca piatimi tunelmi vyrazenými do skaly nad parkoviskom. Približne za pol hodinu prichádzame na vyhliadku, odkiaľ pozorujeme vodopád padajúci z ľadovca Südliche Bockar-Kees. Sme vo výške 2 700 m. Keďže začína husto pršať, vraciame sa späť na parkovisko k autobusu. Tu sa opäť vyjasnieva a my po krátkej prestávke autobusom schádzame späť do dedinky Heligenblut. Krátku prestávku využívame na prehliadku tejto peknej vysokohorskej dedinky. Popoludní sa vydávame lanovkou priamo z dediny na vrchol Schareck 2606 m. Cestou obdivujeme najvyššiu horu Rakúska Grossglockner a okolité trojtisícovky. Po vystúpení z lanovky vystupujeme na neďaleký vrch Schareck s panoramatickým výhľadom. Počasie sa opäť kazí, začína pršať. Z vrcholu schádzame späť k lanovke, ktorá nás zváža do Heligentblutu a autobus späť Flatachu.

5. deň /štvrtok/ máme v pláne vystúpiť na Kl. Salzkogel 2 222 m, respektíve za dobrého počasia na Salzkofel 2 498 m. Z neďalekej dedinky Kolbnitz sa lanovkou Kreuzeckbahn vyvezieme na Roßwiese 1 196 m. Odtiaľ po červenej značke na Kl. Salzkofel. Od vrcholovej stanice sa vydávame po červenej značke k usadlosti Mernikal. Tu si doprajeme krátku prestávku, po ktorej pokračujeme v strmom výstupe na vrch Koppeen 2 136 m , kde dosahujeme hlavný hrebeň. Krásnym skalnatým hrebeňom pokračujeme vo výstupe na Kl. Salzkofel, ktorý dosahujeme približne o 12. hodine. Po dlhšej prestávke a vrcholovom foto zostupujeme tou istou cestou k lanovke. Táto turistická trasa patrí medzi najkrajšie oblastí horskej turistiky v Alpách.

6. deň /piatok/ bola plánovaná jazda horskou železnicou Reisseck Berbahnen, ktorá nás vyvezie za 25 minút zo stanice v údolí Zandlach k horskej stanici Schoberboden 2 237 m. Počas jazdy si vychutnávame jedinečný pohľad na vrcholy hôr Hohe Tauern. Horská železnica prekoná 82 % stúpanie a výškový rozdiel 1 516 m. Nakoniec nás vysokohorská železnica Reißeck /najvyššie položená súkromná železnica s úzkou traťou v Európe/ dovezie k horskému hotelu Reisseck 2500 m. Tu si vyberáme z veľkého množstva turistických cieľov. Jedným je najvyšší vrch tejto časti Álp Gr. Raisseck 2 965 m, respektíve krásny pyramídový vrch Hochkedl 2 558 m, ktorý je možné dosiahnuť za približne 1 hodinu. Väčšia skupina zložená prevažne z členov horca sa vydáva zdolať Hochkedl. Od chaty Reisseck hute sa vydávame popod priehradný múr jazera Gr. Muldorfer See po chodníku č. 562. Za necelú polhodinu prichádzame pod skalnú stenu, ktorú prekonávame po dobre zaistenom chodníku. Záver výstupu tvorí strmý výstup po severovýchodnej strane skalnej steny Hochkedlu. Približne na poludnie dosahujeme vrchol, z ktorého sa otvára výhľad predovšetkým na dve priehradné jazerá pod ním. Po dlhšej prestávke a vrcholovom foto zostupujeme tou istou  cestou k chate, kde si doprajeme dlhšiu občerstvovaciu prestávku. Na záver dnešného dňa nás čaká už len jazda vysokohorskou železnicou a horskou železnicou Reisseck Berbahnen do dedinky Kolbnitz.

7. deň /sobota/ balenie batožiny, rozlúčka s majiteľom penziónu a odchod autobusom domov na Slovensko.