Malá a Veľká Pec

28.9.2016

Po dlhšej dobe som sa s kamarátom Lacom za krásneho jesenného počasia vybral na ďalšiu prieskumnú túru, tentokrát do Brezovských Karpát. Naším cieľom bola Malá Pec, Veľká Pec a Orlie skaly. Jedná sa o atraktívne prírodné turistické ciele v tejto časti Malých Karpát. Nevedú sem žiadne oficiálne turistické značené cesty, ale prístup k týmto miestam uľahčuje miestne značenie a zväčša i široké lesné cesty. Po širokej lesnej ceste sa od rekreačného areálu Dúbrava vydávame údolím pozdĺž potoka stále do kopca okolo súkromných chát. Po dosiahnutí vrcholu stúpania sa pred nami po opustení lesa objaví veľká oplotená lúka, ktorá je súčasťou poľovníckej obory. Pokračujeme stále rovno po ceste, plot obory máme po ľavej ruke a po chvíli sa po pravej strane cesty zdvíha zalesnený vrch so skalným útvarom Malá Pec, ktorý sa nachádza na jeho vrchole. V mieste, kde les prechádza v trávnatú stráň, je nutné cestu opustiť. Po chvíli už stojíme na vrchole Malá Pec, ktorý je zarastený borovicovým lesom, ale nachádzajú sa tu menšie pieskovcové skaly. Hlavnou atrakciou je pieskovcová skalná brána Malá Pec. Toto miesto je veľmi pekné a brána je výrazná.

Z Malej Pece sa vrátime opäť na cestu, po ktorej sme prišli, a pôjdeme po nej naspäť okolo oplotenej lúky smerom k rekreačnému areálu Dúbrava. Akonáhle vojdeme opäť do lesa, narazíme na rázcestie lesných ciest a odbočíme vľavo. Na ceste sa objaví miestne značenie (červené koliesko s bielymi šípkami), ktoré nás spoľahlivo dovedie až pred vstup do jaskyne Veľká Pec. Jaskyňu tvorí mohutný previs vysoký 15 metrov. Jedná sa o významnú paleontologickú lokalitu z obdobia paleolitu. Od jaskyne zbehneme kolmo dole lesným terénom, až po chvíli narazíme na širokú lesnú cestu. Po nej sa vydáme vľavo cez nenápadné sedlo a pritom nás opäť sprevádza miestne značenie.

Po asi jednom kilometri odbočíme na výraznej križovatke lesných ciest zo značenej cesty vľavo do kopca a po chvíli uvidíme po pravej strane cesty drevený kríž a náhrobný pomník. Na náhrobku je uvedené meno Albert Wattenwyl (1896-1917) a pod ním nemecký nápis. Jedná sa o náhrobný kameň mladého baróna, celým menom Albert Anatol Pavel Anton von Wattenwyl, ktorý sa narodil v roku 1896 v neďalekej obci Borovce. Od tajomného miesta pokračujeme do kopca lesnou cestou až na vrchol hrebeňa do sedla. Zo sedla odbočíme vľavo a ideme po nevýraznej čistinke stále po zalesnenom hrebeni, až dôjdeme na vrchol Orlie skaly (430 m). Odtiaľ začína terén mierne klesať a po zhruba 300 metroch prídeme k skalným útvarom zvaným Orlie skaly. Je to prírodná rezervácia chrániaca pôvodné lesostepné spoločenstvá s prechodom do skalnej stepi vo veľmi členitom teréne na vápencovom podklade. Z vrcholu skalného hrebeňa sú veľmi pekné výhľady na pásmo Malých Karpát a Podunajskú nížinu. Pred hranicou rezervácie je upravené ohnisko s posedením. Po dlhšej prestávke sa vydáme späť tou istou cestou k známemu rázcestiu ciest pri veľkej oplotenej lúke a ďalej údolím okolo chát zídeme späť k rekreačnému stredisku Dúbrava, kde výlet ukončíme.