Peťo Belák s turistkami

15.3.2020

FOTOGRAFIE

15.3.2020 – Kolianová
Po telefonickom dohovore sme sa, teda Edit, Lubka a ja, rozhodli spestriť nedeľu dlhšou prechádzkou po okolí. Ako cieľ sme si vybrali Kolianovú. Stretli sme sa pri lavičke cez rieku pri Salaši a vyrazili. Prechádzame krížovú cestuk zo skaly pod posledným zastavením je pekný výhľad na Partizánske. Dokonca sme našli kvitnúci poniklec. Pokračujeme popri skládke TKO do Brodzian. Po krátkom stúpaní k letohrádku Babylon si dávame prvú prestávku. Spomínam, ako som tam pred päťdesiatimi rokmi bol prvý raz. Trochu blúdime v spleti chodníkov a ciest, ale nakoniec sa dostávame na lúku pod vrchom Kolianová. Ohnisko už obsadila mladá rodinka so psom. Tešíme sa výhľadmi a márne hľadám poniklece. Vyrážame k sedlu Plešovica, potom k miestu, kde stála chata Ondrej a domov. Pekná, vyše dvadsať kilometrová túra za pekného jarného počasia sa vydarila a už kujeme plány na ďalšiu.

20.3.2020 – Buchlov
Bezpečnostné opatrenia proti šíreniu koronavírusu na čas zastavili turistické akcie nášho TK. Nám sa ale cnie po pohybe v prírode, preto vyberáme, teda Edit, Lubka a ja výstup na vrch Buchlov. Sadáme do auta v predpísaných rúškach bez zvítania a zastavujeme pri bývalom pionierskom tábore ZDA Partizánske. Tu nastupujeme na zelený značkovaný turistický chodník. Cestou musíme prebrodiť potok. Hladina vody v iných rokoch by bola určite vyššia, ale tohtoročná zima bola na sneh chudobná, tak sme bez problémov prešli. Po dvoch hodinách sa ocitáme na Zadnej lúke. Doprajeme si krátky oddych a vyrážame do záverečného stúpania. Pod skalnými bralami zvažujeme, kade ísť. Volíme náročnejší výstup cez skalnú štrbinu s rebríkom. Vrchol je už obsadený. Čakáme a vychutnávame si kruhový výhľad. Po dlhšej prestávke uvoľňujeme vrchol ďalšej skupine turistov. Navrhol som, aby sme dolu išli po spevnenej ceste, po ktorej sa odváža vyťažené drevo, ktoré spravidla končí v krboch niekde za hranicami Slovenska. Cesta bola dlhšia, ale pohodlná a dlho poskytovala výhľad na vzďaľujúci sa vrchol Buchlova.

10.4.2020 – Kršteniansky okruh
Tohoročný Veľký piatok, pre obmedzenia, ktoré boli nariadené na zamedzenie šírenia nákazy, som musel dvakrát zmeniť plány na tradičnú veľkopiatkovú turistiku. Vybral som miesta, kam chodievam na bicykli. Stretávame sa, Edit, Hela, Lubka a ja, pri lavičke cez rieku pri sídlisku Šípok. V Malých Kršteňanoch obdivujeme výsadbu a sovy pod kostolom. Na vrchole cesty do Veľkých Krštenian sa otáčame smerom k Veľkému vrchu. Už tu sú krásne výhľady na blízke, ale aj vzdialenejšie vrchy. Na úpätí Veľkého vrchu si dávame prvú prestávku, odkiaľ je výhľad na časť Partizánskeho. Vstupujeme do lesa po málo využívanej lesnej ceste. Po viac ako kilometri schádzame dole na krásnu a veľkú lúku. Ideme po mäkkej tráve a obdivujeme rozľahlosť a tvarovanie lúky. Pred jej koncom vznikol malý lužný les, ktorý tam na začiatku deväťdesiatych rokov, keď som na tie miesta začal chodiť, ešte nebol. Odbočujeme vpravo a hľadáme vhodné miesto na obedňajšiu prestávku. Posilnení jedlom a tekutinami pokračujeme cez les smerom k Svinej hore. Nemáme v úmysle ísť na vrchol, ale krajom lesa smerujem ku kaplnke Svätej Anny nad Skačanmi. Lúka, cez ktorú som plánoval ísť, bola rozoraná a zasiata obilím. Pod kaplnkou je polder, v ktorom si žijú nutrie a veľké množstvo rýb. Aj farebných. Po oddychu sa vydávame vedľa kanála, ktorý odvádza prebytočnú vodu z poldra smerom k Partizánskemu. Cestu nám skríži pár súperiacich danielov.

3.5.2020 - Šípok
Ani prvú májovú nedeľu sa nám nechcelo posedávať doma, aj keď predpoveď počasia sa vyhrážala dažďom. Tak sme sa Edit, Lubka a ja okľukou vybrali na vrch Šípok. Po chodníku smerujúcom k chate Ondrej sme sa dostali na lúku, ponad ktorú ide vedenie vysokého napätia. Takmer šesťdesiatročné stožiare budú čoskoro vymenené za ešte vyššie. Tu sa stáčame na severovýchod k chodníku na Osečný vrch. Prejdeme krížom cez chodník po lesnej ceste. Vyrúbaný les poskytuje pekný výhľad do údolia. Pokračujeme po lesných cestách až na samotný vrchol Šípku. Urobíme zápis do vrcholovej knihy a zostupujeme na vyhliadku Skala. Tu doprajeme svojim očiam krásne výhľady, v ktorých v tomto čase prevláda zelená a žltá farba, ak nerátam oblohu.